En el Consell Nacional d'ICV celebrat ahir dissabte vaig defensar una resolució en defensa de l'educació pública i en contra de la LOMCE del govern del PP i del ministre Wert i en contra de les retallades del govern de CiU i de la consellera Rigau. Va ser aprovada per unanimitat amb la incorporació d'algunes esmenes d'alguns companys i companyes. Us passo la transcripció de la resolució:
RESOLUCIÓ DEL
CONSELL NACIONAL D’ICV SOBRE EDUCACIÓ:
EN DEFENSA D’UNA
EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT PER A TOTHOM
El
curs 2014-2015 comença la implantació de la LOMCE. Aquesta llei, aprovada pel
govern del PP sense el consens de la comunitat educativa, dels sindicats i la
resta dels partits polítics, és el pitjor atac a l’educació del nostre país en
35 anys i pretén consolidar un canvi de model educatiu.
La
LOMCE:
- Recentralitza les decisions educatives pel que fa al currículum perquè l’Estat marca la major part de continguts
(assignatures troncals) i ho fa de forma efectiva creant nombroses
avaluacions o revàlides comunes per a tot l’Estat com a eina de control
sobre la metodologia, el contingut i els valors i com a condicionant als
mestres a l’hora de prioritzar continguts. Significa un clar procés d’homogeneïtzació.
- Actua en contra de la cohesió social perquè no fa cap referència als alumnes amb
necessitats educatives específiques, segrega
els alumnes per capacitats des de 2n ESO amb la creació de tres
itineraris acadèmics diferenciats. Menysprea els ensenyaments aplicats o
pràctics i crea la formació professional bàsica pels que obtenen pitjors
resultats acadèmics. També separa els alumnes en funció de l’elecció de l’assignatura de Religió i incentiva
la segregació per sexes
blindant els concerts econòmics a les escoles que la practiquen.
- Ataca el model d’immersió lingüística, perquè també pretén segregar els alumnes en funció
de la llengua i relega el català com assignatura no troncal.
- A més de fomentar l’exclusió i la segregació, la
LOMCE promou la competència entre
l’alumnat i entre els centres per damunt del valor de la cooperació i
el treball en equip. Preveu la publicació de rànquings i es prioritzen els
resultats per davant de la qualitat i de l’equitat dels processos
educatius. Es preveuen mesures correctores pels centres amb baixos
resultats.
- Va en sentit contrari
a la necessària laïcitat del
sistema educatiu perquè elimina l’assignatura d’Educació per la Ciutadania
i, atenent les pressions de la cúpula eclesial, torna a col·locar amb
força la Religió com assignatura que compta per a la nota final d’ESO.
- És un atac al
model d’escola democràtica perquè la participació del professorat i
les famílies queda reduïda, es limita l’autonomia dels centres, els
consells escolars seran consultius i perden competències en favor de les
direccions que són escollides amb més intervenció per part de
l’Administració.
- Relega els governs locals. Els municipis deixen de ser interlocutors per a la
programació de l’oferta educativa i no tindran representants en els
consells escolars d’escoles concertades. Aquest fet queda reforçat per la
reducció de les competències municipals inclosa en la Llei de Bases de
Règim Local (LRSAL).
- Afavoreix la privatització i l’esperit mercantilista. Amplia la durada dels concerts econòmics a sis
anys, blinda les escoles d’elit que segreguen els alumnes per sexes,
permet la selecció d’alumnes, crea rànquings de resultats i no assegura la
gratuïtat en l’educació infantil i en els estudis post-obligatoris. Tampoc
garanteix l’oferta pública suficient en un territori perquè l’oferta
s’ordenarà en funció de la demanda de les famílies. L’escola pública pot
quedar com a oferta subsidiària de la concertada.
- Oblida
l’educació de les persones adultes i l’educació
al llarg de la vida.
Pel que fa als
recursos humans i econòmics
- La reducció
del pressupost d’Educació en un 22% (1.200 milions d’euros) en quatre
anys (2010-2014). El PIB català
dedicat a Educació és del 3,6%, enfront del 5,2% en el conjunt de països
de la UE. L’objectiu del Pacte Nacional per l’Educació era situar-lo en el
6%.
- El retorn a la diferenciació
de l’oferta pública i concertada: desaparició de la 6ª hora a quasi la
totalitat de l’educació primària pública, jornada compactada solament a
instituts públics, no creació d’instituts-escola públics. Manteniment del concert a les escoles que
segreguen per sexe (25 M€ per curs).
- L’eliminació del finançament del Departament d’Ensenyament de la Generalitat a les bressols municipals i a les
escoles municipals de música i dansa.
- L’augment d’un
65% de les taxes universitàries en
tan sols un curs i la insuficiència de recursos en beques.
- La creació de noves
taxes en la Formació Professional pública i la manca de recursos
suficients pel conjunt de la FP.
- L’augment
desmesurat de les taxes de les
Escoles Oficials d’Idiomes.
Pel que fa als
programes de cohesió social
- El retard
de 6 mesos en el pagament de les
beques menjador a les escoles i disminució de la partida.
- La desaparició
de les beques a l’escolaritat a les
bressols pels fills de famílies sense recursos.
- La desaparició
pràcticament total de la partida
dels programes de cohesió social com els Plans Educatius d’Entorn,
disminució d’aules d’acollida i de programes de segona oportunitat com els
PQPI.
- L’eliminació de les polítiques de reequilibri dels alumnes nouvinguts entre les escoles publiques i concertades amb la
supressió dels ajuts econòmics.
- La desaparició
total del finançament de les activitats de les AMPA com el servei d’acollida,
les extraescolars i els projectes de socialització de llibres i de material
curricular digital. La supressió del conveni de suport a la FAPAC i FAPAES.
Pel que fa a la
coresponsabilitat
- L’afebliment de la coresponsabilitat dels
governs locals: oficines municipals d’escolarització (OME) sense cap
subvenció, convenis de coresponsabilitat i zones educatives sense cap
desenvolupament.
- La davallada
espectacular de les obres de noves
edificacions i de reformes en els centres públics per part del
Departament. Incompliment dels compromisos signats amb els municipis.
Pel que fa al professorat
- L’empitjorament de les condicions laborals: reducció de plantilles, augment de ràtios, augment
hores lectives, problemes en les substitucions de les baixes, reducció
salarial... Forta disminució del nombre de places de formació inicial de
mestres.
- La reducció
de la plantilla en 3.000 docents tot i haver augmentat prop de 60.000 alumnes en els darrers 4
anys. Per mantenir les ràtios del 2010 s’haurien d’haver contractat més de
6.000 professors més i no tan sols 800 com s’afirma des de la conselleria.
- La reducció
de les places de formació
bàsica del professorat i dels recursos de la formació permanent.
Pel que fa a l’Educació
en el lleure
- Cap desenvolupament de les polítiques d’educació en el lleure plantejades a la LEC ni en el document pactat amb
tot el sector l’any 2010.
Per
tot això, perquè la LOMCE plou sobre mullat, perquè la LOMCE del PP plou sobre
les retallades de CiU i perquè des d’ICV creiem que l’escola pública és un
espai privilegiat per la igualtat d’oportunitats, la cohesió social, la
inclusió, la convivència i el treball dels valors de la participació
democràtica i la ciutadania, l’equitat de gènere i la coeducació, els drets
humans i la transformació social, el Consell Nacional d’ICV proposa les
següents mesures de caràcter urgent per tal de garantir una educació pública de
qualitat per a tothom:
1. Derogació de la LOMCE i
modificació en profunditat de la LEC.
2. Recuperar el pressupost destinat a Educació de l’any 2010, el que
significa un increment de 1.200 milions.
3. Derogar els concerts a les escoles
concertades elitistes que no compleixen amb les exigències
de gratuïtat, seleccionant i segregant l'alumnat per sexe o amb el cobrament d’altes
quotes per vies fraudulentes.
4. Incrementar la partida de beques menjador que asseguri la cobertura a tots
els infants que ho necessitin. Convocatòria de les beques per a les escoles
bressol.
5. Recuperar el finançament de 1.800€ per alumne a les escoles bressol, de 600€ per alumne a escoles de musica i de 300€ per dansa.
6. Dotar dels recursos suficients la FP en tots els seus
nivells i augmentar
les mesures d’atenció a la diversitat, PQPI, itineraris i programes de segona
oportunitat.
7. Eliminar els augments de les taxes universitàries i de les Escoles Oficials
d’Idiomes produïts els darrers quatre anys. Eliminació de les taxes de la Formació
Professional.
8. Retornar a les ràtios de 2010 incrementant la plantilla de docents i del
personal de suport i reforç, especialment dels vetlladors. Eliminació de tots
els augments de ràtio.
9. Recuperar el finançament dels Plans Educatius d’Entorn i de d’altres programes de cohesió social i
d’igualtat d’oportunitats com són les promotores escolars del poble gitano.
10. Convocar les subvencions a les activitats i programes de les AMPA i donar suport
econòmic públic a les federacions de pares i mares.
11.
Establir un ampli consens professional,
social i polític per mantenir les
competències dels Claustres i dels Consells Escolars per assegurar un
funcionament plenament democràtic dels centres educatius.
12.
Recuperar les
condicions laborals dels professionals i els recursos destinats tant a la formació bàsica com la permanent.
LOMCE NO, RETALLADES TAMPOC !!!
Barcelona,
6 de setembre de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.