07 de setembre 2014

RESOLUCIÓ DEL CONSELL NACIONAL D’ICV SOBRE EDUCACIÓ: EN DEFENSA D’UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT PER A TOTHOM



En el Consell Nacional d'ICV celebrat ahir dissabte vaig defensar una resolució en defensa de l'educació pública i en contra de la LOMCE del govern del PP i del ministre Wert i en contra de les retallades del govern de CiU i de la consellera Rigau. Va ser aprovada per unanimitat amb la incorporació d'algunes esmenes d'alguns companys i companyes. Us passo la transcripció de la resolució:




RESOLUCIÓ DEL CONSELL NACIONAL D’ICV SOBRE EDUCACIÓ:
EN DEFENSA D’UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT PER A TOTHOM

  
El curs 2014-2015 comença la implantació de la LOMCE. Aquesta llei, aprovada pel govern del PP sense el consens de la comunitat educativa, dels sindicats i la resta dels partits polítics, és el pitjor atac a l’educació del nostre país en 35 anys i pretén consolidar un canvi de model educatiu.

La LOMCE:

  • Recentralitza les decisions educatives pel que fa al currículum perquè l’Estat marca la major part de continguts (assignatures troncals) i ho fa de forma efectiva creant nombroses avaluacions o revàlides comunes per a tot l’Estat com a eina de control sobre la metodologia, el contingut i els valors i com a condicionant als mestres a l’hora de prioritzar continguts. Significa un clar procés d’homogeneïtzació.
  • Actua en contra de la cohesió social perquè no fa cap referència als alumnes amb necessitats educatives específiques, segrega els alumnes per capacitats des de 2n ESO amb la creació de tres itineraris acadèmics diferenciats. Menysprea els ensenyaments aplicats o pràctics i crea la formació professional bàsica pels que obtenen pitjors resultats acadèmics. També separa els alumnes en funció de l’elecció de l’assignatura de Religió i incentiva la segregació per sexes blindant els concerts econòmics a les escoles que la practiquen.
  • Ataca el model d’immersió lingüística, perquè també pretén segregar els alumnes en funció de la llengua i relega el català com assignatura no troncal.
  • A més de fomentar l’exclusió i la segregació, la LOMCE promou la competència entre l’alumnat i entre els centres per damunt del valor de la cooperació i el treball en equip. Preveu la publicació de rànquings i es prioritzen els resultats per davant de la qualitat i de l’equitat dels processos educatius. Es preveuen mesures correctores pels centres amb baixos resultats.
  • Va en sentit contrari a la necessària laïcitat del sistema educatiu perquè elimina l’assignatura d’Educació per la Ciutadania i, atenent les pressions de la cúpula eclesial, torna a col·locar amb força la Religió com assignatura que compta per a la nota final d’ESO.
  • És un atac al model d’escola democràtica perquè la participació del professorat i les famílies queda reduïda, es limita l’autonomia dels centres, els consells escolars seran consultius i perden competències en favor de les direccions que són escollides amb més intervenció per part de l’Administració.
  • Relega els governs locals. Els municipis deixen de ser interlocutors per a la programació de l’oferta educativa i no tindran representants en els consells escolars d’escoles concertades. Aquest fet queda reforçat per la reducció de les competències municipals inclosa en la Llei de Bases de Règim Local (LRSAL).
  • Afavoreix la privatització i l’esperit mercantilista. Amplia la durada dels concerts econòmics a sis anys, blinda les escoles d’elit que segreguen els alumnes per sexes, permet la selecció d’alumnes, crea rànquings de resultats i no assegura la gratuïtat en l’educació infantil i en els estudis post-obligatoris. Tampoc garanteix l’oferta pública suficient en un territori perquè l’oferta s’ordenarà en funció de la demanda de les famílies. L’escola pública pot quedar com a oferta subsidiària de la concertada.
  • Oblida l’educació de les persones adultes i l’educació al llarg de la vida.

Però si l’aplicació de la LOMCE pot ser un greu problema per a l’educació al nostre país, les retallades educatives del govern de CiU ho han estat també al llarg dels darrers quatre anys perquè han tingut la voluntat d’afeblir l’educació pública. Aquestes polítiques adoptades pel Govern de la Generalitat en els darrers anys han estat possibles gràcies a l’aprovació dels capítols de la LEC als que tant ICV com la comunitat educativa es van oposar des del Parlament de Catalunya i des del carrer. Aquestes mesures per part del Govern han significat:

Pel que fa als recursos humans i econòmics

  • La reducció del pressupost d’Educació en un 22% (1.200 milions d’euros) en quatre anys  (2010-2014). El PIB català dedicat a Educació és del 3,6%, enfront del 5,2% en el conjunt de països de la UE. L’objectiu del Pacte Nacional per l’Educació era situar-lo en el 6%.
  • El retorn a la diferenciació de l’oferta pública i concertada: desaparició de la 6ª hora a quasi la totalitat de l’educació primària pública, jornada compactada solament a instituts públics, no creació d’instituts-escola públics. Manteniment del concert a les escoles que segreguen per sexe (25 M€ per curs).
  • L’eliminació del finançament del Departament d’Ensenyament de la Generalitat a les bressols municipals i a les escoles municipals de música i dansa.
  • L’augment d’un 65% de les taxes universitàries en tan sols un curs i la insuficiència de recursos en beques.
  • La creació de noves taxes en la Formació Professional pública i la manca de recursos suficients pel conjunt de la FP.
  • L’augment desmesurat de les taxes de les Escoles Oficials d’Idiomes.

Pel que fa als programes de cohesió social

  • El retard de 6 mesos en el pagament de les beques menjador a les escoles i disminució de la partida.
  • La desaparició de les beques a l’escolaritat a les bressols pels fills de famílies sense recursos.
  • La desaparició pràcticament total de la partida dels programes de cohesió social com els Plans Educatius d’Entorn, disminució d’aules d’acollida i de programes de segona oportunitat com els PQPI.
  • L’eliminació de les polítiques de reequilibri dels alumnes nouvinguts entre les escoles publiques i concertades amb la supressió dels ajuts econòmics.
  • La desaparició total del finançament de les activitats de les AMPA com el servei d’acollida, les extraescolars i els projectes de socialització de llibres i de material curricular digital. La supressió del conveni de suport a la FAPAC i FAPAES.

Pel que fa a la coresponsabilitat

  • L’afebliment de la coresponsabilitat dels governs locals: oficines municipals d’escolarització (OME) sense cap subvenció, convenis de coresponsabilitat i zones educatives sense cap desenvolupament.
  • La davallada espectacular de les obres de noves edificacions i de reformes en els centres públics per part del Departament. Incompliment dels compromisos signats amb els municipis.

Pel que fa al professorat

  • L’empitjorament de les condicions laborals: reducció de plantilles, augment de ràtios, augment hores lectives, problemes en les substitucions de les baixes, reducció salarial... Forta disminució del nombre de places de formació inicial de mestres.
  • La reducció de la plantilla en 3.000 docents tot i haver augmentat  prop de 60.000 alumnes en els darrers 4 anys. Per mantenir les ràtios del 2010 s’haurien d’haver contractat més de 6.000 professors més i no tan sols 800 com s’afirma des de la conselleria.
  • La reducció de les places de formació bàsica del professorat i dels recursos de la formació permanent.

Pel que fa a l’Educació en el lleure

  • Cap desenvolupament de les polítiques d’educació en el lleure plantejades a la LEC ni en el document pactat amb tot el sector l’any 2010.
  
Per tot això, perquè la LOMCE plou sobre mullat, perquè la LOMCE del PP plou sobre les retallades de CiU i perquè des d’ICV creiem que l’escola pública és un espai privilegiat per la igualtat d’oportunitats, la cohesió social, la inclusió, la convivència i el treball dels valors de la participació democràtica i la ciutadania, l’equitat de gènere i la coeducació, els drets humans i la transformació social, el Consell Nacional d’ICV proposa les següents mesures de caràcter urgent per tal de garantir una educació pública de qualitat per a tothom:

1.    Derogació de la LOMCE i modificació en profunditat de la LEC.
2.    Recuperar el pressupost destinat a Educació de l’any 2010, el que significa un increment de 1.200 milions.
3.    Derogar els concerts a les escoles concertades elitistes que no compleixen amb les exigències de gratuïtat, seleccionant i segregant l'alumnat per sexe o amb el cobrament d’altes quotes per vies fraudulentes.
4.    Incrementar la partida de beques menjador que asseguri la cobertura a tots els infants que ho necessitin. Convocatòria de les beques per a les escoles bressol.
5.    Recuperar el finançament de 1.800€ per alumne a les escoles bressol, de 600€ per alumne a escoles de musica i de 300€ per dansa.
6.    Dotar dels recursos suficients la FP en tots els seus nivells i augmentar les mesures d’atenció a la diversitat, PQPI, itineraris i programes de segona oportunitat.
7.    Eliminar els augments de les taxes universitàries i de les Escoles Oficials d’Idiomes produïts els darrers quatre anys. Eliminació de les taxes de la Formació Professional.
8.    Retornar a les ràtios de 2010 incrementant la plantilla de docents i del personal de suport i reforç, especialment dels vetlladors. Eliminació de tots els augments de ràtio.
9.    Recuperar el finançament dels Plans Educatius d’Entorn i de d’altres programes de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats com són les promotores escolars del poble gitano.
10. Convocar les subvencions a les activitats i programes de les AMPA i donar suport econòmic públic a les federacions de pares i mares.
11. Establir un ampli consens professional, social i polític per mantenir les competències dels Claustres i dels Consells Escolars per assegurar un funcionament plenament democràtic dels centres educatius.
12. Recuperar les condicions laborals dels professionals i els recursos destinats tant a la formació bàsica com la permanent.


LOMCE NO, RETALLADES TAMPOC !!!



Barcelona, 6 de setembre de 2014

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.