
Doncs a Catalunya això no passa. Hem tingut la
mala sort de tenir com a consellera d’Ensenyament un dels membres del govern
que ha volgut fer més punts davant del president Mas i del conseller d’economia,
esforçant-se per aplicar, sense cap falta d’ortografia, els dictats neoliberals
que impulsen la reducció de la despesa pública. Irene Rigau ha estat, sens
dubte, l’alumna més aplicada de la classe, aplicada, per suposat, en retallar
l’estat del benestar.

Però tota la comunitat educativa ha patit
igualment aquesta reducció pressupostària? En absolut. Les retallades en
educació fetes per la consellera Irene Rigau són bàsicament ideològiques
perquè les han patit els sectors més vulnerables de la nostra comunitat
educativa, tal com confirma l’informe de la Fundació Jaume Bofill titulat
“L’agenda de la política educativa a Catalunya: una anàlisi de les opcions de
govern 2011-13”, presentat a unes jornades a les que hi vaig participar fa tan
sols uns dies i qualificat per la consellera com a pamflet. (www.fbofill.cat)

1. Les escoles bressols de tot el
país han vist reduït un 56% el finançament de la Generalitat. A totes igual? Si,
però amb un matís, des de fa tres anys la consellera ha eliminat la partida de
beques per a que les famílies sense recursos econòmics accedeixin a les
bressols. També s’ha reduït la partida de beques menjador en el conjunt de
l’escolarització obligatòria.
2. S’ha reduït dràsticament el
finançament dels ensenyaments artístics de tot el país. Però tots amb la mateixa
intensitat? Doncs no. La consellera ha decidit eliminar, amb efectes
retroactius de setembre de 2012, el 100% del finançament (8M €) de les escoles
municipals de música que acullen 35.000 alumnes en edat d’escolarització
obligatòria, moltes d’elles amb programes d’inclusió social i de
democratització de l’accés a les arts. Els conservatoris de música que formen
els professionals i acullen a famílies amb millors condicions econòmiques, en
canvi, mantindran una aportació de la Generalitat de 9 M€ anuals.
3. S’ha eliminat el 100% del
finançament dels plans educatius d’entorn per part de la Generalitat. Aquests
plans es desenvolupaven a tot el país? Doncs no, s’havien creat en els barris
que tenien contextos socioeducatius més desafavorits per millorar el nivell
d’èxit escolar dels alumnes amb dificultats i el nivell d’ús de la llengua
catalana.

5. L’atenció a l’educació especial i
a la població més vulnerable també ha patit amb aquesta consellera i aquest
govern: s’ha reduït el nombre d’hores de vetlladors per atendre als alumnes amb
discapacitats a les aules, s’ha deixat sense finançament una bona part dels
promotors escolars del poble gitano que treballaven per evitar l’absentisme
escolar, s’ha reduït el nombre de
professors a les unitats de suport a l’educació especial (USEE) i es nega el
finançament del logopeda a alguns centres d’educació especial, com és el cas
del Centre Escorça de l’Hospitalet, on els famílies han decidit pagar-lo elles
mateixes.

A l’Hospitalet, malgrat que les mesures del
govern de la Generalitat, han significat una davallada d’ingressos d’1,9 M€
anuals en serveis educatius municipals des de l’any 2011, el govern municipal
hem decidit no retirar aquests 1,9 M€ del pressupost i afegir-ne 0,4M€.
Una aportació pròpia de 2,3 M€ més per seguir
enfortint la qualitat educativa de la ciutat, perquè sabem, no com d’altres,
que l’Educació és el que dóna futur a una ciutat i a un país. Perquè volem, no com d'altres, que l’educació ens ajudi a aconseguir una societat cohesionada i
amb igualtat d’oportunitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.